Jong, doelgericht en onstuitbaar
Hun motor? DNA als filter: ze kiezen enkel voor bedrijven die passen bij hun waarden. Fun, teamspirit, tastbare impact en lokale relevantie zijn criteria die elke beslissing sturen.
Van toeval naar strategie
Is het toeval dat juist deze drie bedrijven in hun handen belandden? Helemaal niet.
Toon Missotten: “We keken in het process naar dezelfde criteria: regio, traditionele bedrijven (ipv tech bedrijven), ons eigen DNA. En fun is daar een belangrijke van. Als we er zelf geen energie van krijgen, doen we het niet.”
Paintball Leuven werd hun leerschool, ’t Galetje de eerste echte acquisitie, en Brabanthal en Belgotap volgden via netwerk en actieve outreach. Het patroon toont hoe ze hun achtergrond en waarden bewust vertalen in keuzes.
Aan de keukentafel thuis kregen ze die mentaliteit mee. Eén van de vaders is zelf ondernemer en de verhalen die daar gedeeld werden – over risico nemen, kansen grijpen en samen iets bouwen – vormen vandaag nog altijd de basis.
Vriendenteam als fundering
Het trio is geen toevalsteam. Hun fundament ligt in jeugdvriendschap, gedeelde studiejaren en dezelfde manier van kijken naar ondernemen.
Toon Missotten: “We kennen elkaar door en door. We zijn niet bang om elkaar uit te dagen of te corrigeren. Dat maakt ons sterker en sneller in beslissingen.”
Dat vertrouwen is hun buffer. Het geeft hen de durf om tegelijk meerdere bedrijven te besturen.
Groei-uitdagingen en verdere groei
Belgotap – dalende biermarkt
De biermarkt daalt en Belgotap ondervind daar onrechtstreeks ook gevolgen van.
Toon Missotten: “Door een klein team te zijn dat openstaat voor groei kan je flexibel schakelen en nieuwe opportuniteiten aangaan met de middelen die je al hebt. Dat is een gigantisch voordeel ten opzichte van logge multinationals die eerst concensus moeten zoeken tussen de verschillende decision makers.”
Verdere groei: Naast het verstevigen van onze positie in de markt, onderzoeken we kansen in de bredere dranken- en logistieke markt, waar nog onbenutte mogelijkheden liggen om onze expertise en dienstverlening aan te bieden.
’t Galetje – capaciteitsgrens
De ijszaak draait op volle toeren, maar stoot stilaan tegen fysieke limieten.
Toon Missotten: “We zitten bijna aan het maximum van wat we met dit team en deze locatie kunnen doen.”
Verdere groei: vraagt het wegnemen van de fysieke en personele limieten die nu bereikt zijn. En die mogelijkheden zijn er zeker – zo zouden op termijn verbouwingen van de zaak de capaciteit kunnen verhogen.
Brabanthal – vernieuwing
De eventlocatie heeft een sterke naam, en is zich aan het heruitvinden.
Toon Missotten: “We willen opnieuw meer publieksevenementen aantrekken. En tegelijk het imago frisser maken, met meer digitalisering en flexibiliteit.”
Verdere groei: ligt in het aantrekken van meer publieksevenementen en het versterken van het imago via digitalisering en flexibiliteit om ‘nieuwe’ klanten te werven. Ook hier staat klantenbeleving centraal.
Mensen als sleutel
Hun selectie van medewerkers is scherp en doortastend.
Toon Missotten: “Wie bij ons werkt, toont dat hij zelf oplossingen zoekt. Als iemand drie voorstellen meebrengt voor een probleem, weten we dat het goed zit.”
Autonomie en veerkracht zijn dan ook de doorslaggevende criteria.
Groei & ambitie
Hun groei & ambitie draait niet om snelle winst, maar om consolidatie en impact.
Toon Missotten: “We willen tonen dat je klassieke bedrijven kunt transformeren. Het gaat ons niet om korte pieken, maar om duurzame groei.”
Academisch onderbouwd ondernemerschap
Hun cockpitverhaal raakt rechtstreeks aan inzichten uit de literatuur:
- Acquisition entrepreneurship benut opvolgingsproblemen in KMO’s als groeimotor (Drexler & Clarke, 2025).
- Jobs-to-be-Done helpt bij het formuleren van proposities die inspelen op echte klantbehoeften (Christensen, 1997).
- Teamfit en veerkracht zijn cruciaal voor schaalbaarheid en innovatie (Blank, 2013).
- Netwerkuitbreiding vraagt bewuste keuzes in plaats van hockeystick-denken (Blank, 2013).
Conclusie
Hun pad is geen klassieke start-up hype. Het is wel de choreografie van overname, vernieuwing en DNA. Een cockpit met drie motoren, bemand door ondernemers die traditie transformeren in schaalbare groei.
De volgende stap? Nieuwe eerste klanten ontwikkelen en voorbij het vertrouwde netwerk komen. Niet door toeval, maar door bewust te bouwen aan een ecosysteem van partners, klanten en connecties dat elkaar versterkt. Dáár ligt hun echte groeipotentieel: voorbij de eigen kring, richting een bredere markt die hun energie en aanpak herkent en omarmt. Maar altijd waarin plezier centraal staat😊
Referenties
- Blank, S. (2013). The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products That Win. K&S Ranch.
- Christensen, C.M. (1997). The Innovator’s Dilemma. Harvard Business School Press.
- Drexler, J., & Clarke, T. (2025). Entrepreneurship Through Acquisition in the Digital Age: Exploring Strategies for Sustainable Growth. SSRN Working Paper.